Direktlänk till inlägg 9 september 2011

san pedro

Av matilda - 9 september 2011 08:05

emilia! läs inte det här innan den 14 sept, för du borde ha fått ditt brev då. om det kommer fram. om det inte kommit då kan du läsa. fast det är ju ditt val om du vill spoila brevet eller inte. men nu vet du.


guuuuud så varmt det var i san pedro! jag fattar inte att dom satte mig på det varmaste projektet dom har när dom vet att jag inte klarar värme. men bortsätt från värmen var det ett underbart projekt. vi plockade ogräs från en 3,7 miles lång trail. vi hade ungefär en mile kvar när projektet var över, men vi hade jobbat på duktigt sa dom, och det är ju skönt att höra. sanpedro ligger jättenära arizonas gräns i söder, gränsar mot... new mexico tror jag? eller kalifornien. ca 100 miles från den mexikanska gränsen iallafall, mitt i öknen. men själva san pedro räknas inte som en öken av nån anledning... och det kunde man se. vegetationen var inte alls som i andra ökar. det fanns massor med velvet mosqite träd där, och dom var jättestora, samt en del cottonwood och några enstaka av ett träd jag inte  minns namnet på, men bladen såg ut som videungträdblad. samt, brevid halva trailen rann det en "river". om jag översätter ordet "river" så skulle jag använda ordet "flod" men det som rann förbi oss var mer... ja, ett dike efter en del regn. den var ca en meter bred och en decimeter djup. en själva flodfåran var ca 15 meter bred och man kunde se att vatten nivån ibland var upp till två meter. oftast är floden lika bred som den var nu, en meter, men strax kommer den att torka ur helt. varför vet jag inte, men jag antar att det är den tiden på året. ibland, ibland kommer så kallade flash floods där, men dom är inte så flashiga som jag tänker att en flashflood är, det är mer att den blir som en riktig flod för några dagar och sen återgår till normalt. 

    när vi skulle åka hem bestämde vi oss för att vara ute i god tid, så vi vaknade vid halv fem och startade bilen kvart över fem. vi åkte i ca 2 minuter tills vi stannade vid grinden som leder ut ur parken. den var låst. men nyckel som vi inte hade. så vi fick vänta i ca 30 min på att park hosten skulle vakna och öppna den åt oss, så äntligen vid kvart i sex kunde vi ge oss iväg. efter 15 minuter kom vi till boarder control. fast vi inte passerat någon gräns. vi stannade. dom ville ha allas pass, men jag hade glömt mitt i flagstaff (jag kommer ALDRIG glömma mitt pass igen), pia från tyskland hade valt att inte ta med sitt och niek hade glömt sitt pass och sitt idkort. det tog oss 50 minuter att komma igenom. sen, äntligen där vid sjutiden kom vi iväg och om vi var glada! sen gick resan till flagstaff som smort.


och nu, har jag nyss fått veta att mitt nästa projekt kommer att vara i tennesee! det kommer ta oss 2 dagar att köra dit. hur roligt som hellst! vi ska reparera trails som blivit ivägspolade under översvämmningar. jag ska vara där i en månad och jobba 5 dar, ledig 2. det ska bli så kul! parken heter Cumberland Gap för den som vill googla den.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av matilda - 22 oktober 2011 16:54

i början av ACE så blev dom ofta stämda för olika saker, det är väldigt vanlig här när man startar nånting nytt så blir folk skrämda eller nått och stämmer dom. en stämning handlade om att ACE bedrev slavverksamhet eftersom volontärerna inte fick bet...

Av matilda - 27 september 2011 23:50

Jag testar att blogga från min iPod och vi får se hur det går. Jag befinner mig I Kentucky just nu och kommer att gå I två timmar genom Tennessee för att Komma hem till mitt tält som är parkerat I Virginia. Det tycker jag är kul. Det här Tar för ...

Av matilda - 11 september 2011 04:34

jag synkroniserar min dators musik med min ipod. jag vet inte hur bra det går egentligen, men det lär vi få se. jag har iallafall massvis med spotifymusik däri nu så det gör inte så mycket om itunesmusiken inte kommer in. men det vore bra, för jag ha...

Av matilda - 10 september 2011 23:06

mina byxor sprack i san pedro. det var mitt eget fel, jag vet att mina arbetsbyxor spricker vid låren efter tre månader av användning och ändå envisades jag med att just den här gången kanske dom inte gör det. men så sprack dom ju, såklart, jag måste...

Av matilda - 30 augusti 2011 18:17

jahaja, då var klockan 20 över nio och jag är typ färdigpackad inför imorgon. bara sovsäcken och tandborsten som ska packas ner, och dom behöver jag ju idag, så det får bli nerpackat imorgon bitti. annars då? jo, jag gör inte så mycket. folk börjar k...

Ovido - Quiz & Flashcards