Alla inlägg under december 2009

Av matilda - 31 december 2009 15:40

strax bär det av till oxelösund av alla ställen. diddeli har nån typ av föreställning där som robbelutt och jag ska se. men först ska jag bestämma mig för vad jag ska ha för kläder på mig.

Av matilda - 31 december 2009 14:43

idag är det nyårsafton. det beryder att ett nytt år börjar imorgon. det är härlig. även om nästan ingenting slutar nu så känns det ändå som att, om man vill börja på något nytt så är det imorgon man ska göra det.

Av matilda - 30 december 2009 09:59

det är härligt med jullov. jag har inte gjort någon nytta, över huvud taget. det är så fruktansvärt skönt. så, idag blir det film för hela slanten. jag har sex stycken att kolla på. bara för att kunna dissa dom riktigt hårt. det ska bli kul, farväl.

Av matilda - 29 december 2009 22:24

året var 2003. jag hade just börjat nian och Lunarstorm var det som gällde. det andra som var på allas läppar var gymnasievalet. för min del var frågorna: Vad vill jag bli? Måste man bli det man går? var vill jag gå i skolan? Vilka orter ät coola? Vilka coola orter har skolor med riksintag? jag funderade på att gå glasblåsrlinjen i orrefors. hade jag kommit in hade jag bott inneboende hos några släktningar som bor i en liten ort brevid orrefors. jag satt och kollade på sverigekartor och listor på ortsnamn och fastnade för Jokkmokk. hur coolt är inte det, att ett ortsnamn har dubbel k två gånger? fruktansvärt coolt. jokkmokk fastnade och jag funderade på allvar att söka en vattenkraftsutbildning med riksintag som låg just i jokkmokk, bara för att man stavar jokkmokk så coolt. men det blev inte så. jag hamnade på teaterlinjen i nyköping. av ren och skär rädsla. jag vågade inte lämna mina vänner här. fegt, vännerna hade jag ju haft kvar även om jag gått i skolan där uppe. men men, jokkmokk har fastnat och jag kan inte släppa det. jag ahr hört att det är en väldigt tråkig ort. ungefär som vagnhärad, inget att besöka egentligen. bara ett ställe att bo på. men det kan inte hjälpas, jag måste dit för att kunna släppa. därför är jokkmokk nummer tre på min to-do-list inför tjugohundratio.

Av matilda - 29 december 2009 09:15

5 bra saker som hänt under 2009:


1. började plugga

(hoppade ioförsig av, men det var en härlig erfarenhet.)


2. kom på att scenen är mitt ställe

(och har börjat ta myrsteg mot scenen igen)


3. började skriva på ett filmmanus jag grubblat på ett tag

(och framåt går det)


4. började snacka med folk, fast jag egentligen inte vågade, och kom på att det inte är så farligt.

(men det gör det inte mindre svårt)


5. blev ordinarie vuxen i barngruppen.

(och klarar det väldigt bra!)






5 saker som jag ska se till händer uner 2010:


1. ställa mig på en standupscen.


2. skriva klart mitt manus och skicka det till... nån som tar emot manus.


3. åka till jokkmokk.


4. besöka minst två andra länder.


5. besöka farfar, minst en gång.


Av matilda - 29 december 2009 08:54

det börjar bli dags att publicera det där inlägget snart. men jag har inte skrivit klart det än. jaja, det känns skönt med julhelg. jag umgås massor med mammut och papput, och det känns bra. jag liksom inte tid till det annars.

Av matilda - 28 december 2009 20:33

jag håller på att skriva ett blogginlägg som är jordens utmaning för mig själv, jag ska nämligen komma på 5 bra saker som hänt mig under 2009, vilket är svårt. sen ska jag komma på 5 bra saker som jag ska se till kommer att hända under 2010. det är också svårt, väldigt svårt. jag har hållit på emd det i tre dagar, men jag komemr bara på tre saker som hänt och 4 saker som jag ska se till kommer att hända. men det går litegranna framåt iallafall.

Av matilda - 27 december 2009 15:37

när man besöker skärholmenscentrum kan man vara säker på att någon kommer fråga en "vad använder du för nagelkräm? får jag se dina naglar?" och vad är det för fråga? "vad använder du för nagelkräm?" dom förutsätter att alla använder nagelkrämer. jag har aldrig ägt en nagelkräm. min mamma äger ingen nagelkräm. inte mormor eller mostrar heller. eller pappa, bröder eller kusiner eller morfar. jag säger alltid "ingen" (många bara springer förbi och skiter i dom. det gillar inte jag, jag delade ut lappar på en mässa en gång, sen dess försöker jag alltid att säga "nej" på ett snällt sätt. ) då kommer följdfrågan "får jag se dina naglar" och då blir jag alltid jätteglad att jag biter och river på naglar och nagelband. jag kan nästan lova att ingen av er som läser här har lika såriga fingertoppar som jag. jag visar mina naglar och försäljaren säger då, varenda gång, det har hänt säkert fem gånger, "jaha.. då var det inget." som säljer nämnligen nån typ av  nagelkräm med salt från döda havet i. mysigt att få det på tio öppna små sår. och jag kan glad i hågen gå där ifrån. men det är det enda positiva med såriga fingrar. och jag skulle gärna ha o-såriga fingrar, och behöva komma på en lögn för att slippa köpa nagelkräm. meen nu är det ju som det är och jag är glad för det.

Ovido - Quiz & Flashcards