Alla inlägg den 22 oktober 2011

Av matilda - 22 oktober 2011 16:54

i början av ACE så blev dom ofta stämda för olika saker, det är väldigt vanlig här när man startar nånting nytt så blir folk skrämda eller nått och stämmer dom. en stämning handlade om att ACE bedrev slavverksamhet eftersom volontärerna inte fick betalt, ACE vann förståss, en annan handlade om att vi volontärer snor jobb från amerikaner och folk med green card.

   jag "jobbar" för ace och får inte betalt. men ACE "hyr ut" mig till våra projectpartners som betalat mig en timpenning, men den går direkt till ACE och ACE köper tex, mat, verktyg, boende till mig för dom pengarna. ACE vann den stämmningen också men the forestservice bestämde sig för att inte anlita internationella volontärer utan greencard iallafall. fast dom anlitar ACE, men bara amerikaner eller greencards får komma och jobba i the national forests.

   förra veckan var jag och jobbade i coconino national forest. när jag sa det till folk här sa alla "va? är du amerikan?" nej. "har du ett greencard?" nej "did you marry Sam for real????!!" det var riktigt roligt. jag hade/gjorde ju såklart inget av det här. så våran supervisor sa att om någon från the forest service kom förbi så skulle jag hålla mig så tyst och anonym som möjligt i bakgrunden och INTE prata med dom. detta var väldigt underligt tycker jag. 

   vi renoverade iallafall skogen. den brann ner förra året och nu översvämmas den av vatten om det regnar och regnet äter sig ner i marken på ett väldigt fult sätt. så vi la ner stenar i dikena som vattnet skapat för att sakta ner vattnet och bevara trailsen som går där i den helt svarta skogen. helt död är den. fy så smutsig jag var efter de åtta dagarna där ute. fjärde gången jag använde tvål rann det fortfarande av svart lödder från mig. 

   nu har det varit offdays i några dagar och jag har försökt laga min kamera, det har inte gått så bra. när jag startar den och linserna ska åka ut så skrapar och knakar det. altsp har jag smuts där inne, jag har försökt att blåsa bort det med tryckluft, men det har inte gått så bra. jag har också försökt öppna den för att blåsa från insidan men alla mina skruvmejlsar är för stora för skruvarna som sitter i kameran. så igår köpte jag en ny, samma modell som den förra fast utan pekskärm. jag hoppas att jag kommer använda den. 

   idag är planen att vi ska åka till monument valley och antilope canyon, jag håller tummarna för att vi kommer iväg!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards