Alla inlägg den 31 maj 2011

Av matilda - 31 maj 2011 21:01

jag har tittat på tv idag. för första gången på mer än 3 månader faktiskt. det var inte så kul, men en sak tänkte jag på, på kanal fyra var det en teaser (jag minns inte vad det heter på mitt modersmål) för solsidan, hon, den blonda tjejen säger "kan vi inte bara åka till new york över en helg? bara du och jag?" och han den prylgalna svarar att hon kan inte uttala det på det där sättet, med dialekt, och så ger han några exempel, vänta, jag ska kolla om klippet finns på youtube eller fyran. 

   nej, jag kunde inte hitta. ni får hålla utkik på fyran helt enkelt. saken är den att jag kan känna igen mig lite i henne, en del ord vill jag inte uttala på svenska. 

   till exempel så kunde vi inte jobba på den trail (led) som vi skulle i grand canyon för en condor häckade där. jag visste inte att det svenska ordet för den fågeln var "kåndåååår" men visst blev jag retad för att jag uttalade det fel. och inte heller vill jag säga "jag vill flytta till arrisåna" för jag vill flytta till arizona. så det så. men klippet är jättekul, jag funderar faktiskt på att titta på programmet bara för att få se det igen.

Ovido - Quiz & Flashcards